2015. július 28., kedd

Koreában jártam 1. Filmsztárokba botlottam

No, nem én, hanem kedves fórumozótársunk, Mikaz. 
Fogadjátok szeretettel koreai élménybeszámolójának első részét!


1. Filmsztárokba botlottam

Miért éppen Korea?
Gyakran teszik fel ezt a kérdést az ismerőseim, ha az utazásról esik szó. Úgy gondolom, a koreai filmek szerelmeseinek nem kell megmagyaráznom. Félszavakból is megértjük egymást.

Miért utazik az ember éppen Koreába? A hallyu által közvetített mentalitás, tradíciók, étkezési szokások, a tájak, az öltözet – minden érdekes és egzotikus. A K-pop dallamai kellemesek, az előadók vonzóan szépek. Más, mint amit itt látunk magunk körül, ami elől éppen e filmek világába menekülünk.

Megfogadtam a koreai közmondást:
꿈을 가졌다면, 왜 그런지 설명하는데 에너지를 낭비하지 마세요. 
„Ha van egy álmod, ne arra pazarold az időd, hogy megmagyarázd miért ez az álmod."

Az utazás 10 napos turistaút volt, s épp ezért a tapasztalataim csak felszínesek lehetnek. De a nép és az ország iránti tiszteletem nem rendült meg, sőt inkább erősödött.

Benyomások:

Amikor megérkeztünk Incheon repülőterére, az otthonosság érzése kerített hatalmába. A repülőtér, a fogadócsarnok már ismert a filmekből, ahogy beszélnek ismerősen cseng. Amikor idegenvezetőnk megszólítja a sofőrt, szinte felszisszenek az ahjussi hallatán.

S szinte mindenütt ismerős arcok. Úton-útfélen, a legváratlanabb helyeken bukkan fel a sztárok portréja. A hallyu nagyon jó reklám és nagyon jó üzlet Dél-Koreának. Láttam fogkrémes tubuson Lee Seung Gi, a legnépszerűbb soju üvegén Shin Min Ah mosolyát. Cukorkás dobozon Jo In Sung, amiből épp ezért vettem is kóstolót. A gyorsétteremben a tálcán Cha Seung Won kínálja a falatokat. Talán itthon visszatetszőnek tűnne, ott természetes, kedves és megszokott látvány. Szinte családtagként élnek a koreai emberek mindennapjaiban. A modern épületek tetején kivetítőkön épp az aktuális sorozatok, vagy K-pop videók, ahogy ezt láthatjuk a filmekben is. Üzletek kirakatában, buszok oldalán, kávézók bejáratánál, mindenütt találkozhatunk a kedvenceinkkel, s csak koreai zenét hallani. Mindenki ezt hallgatja, meglepő, de korosztálytól függetlenül általában K-popot.

Bárhol jártunk, mindenütt tetten érhető a hagyományok tisztelete és a modern technika iránti nyitottság. Egyik útitársam úgy fogalmazott, hogy Koreában megismerhetjük a keleti kultúrát, de a kényelem az a megszokott nyugati. Nagyon aranyos emberek segítettek bennünket, ha útmutatás kellett. Mosolyogtak, ha koreaiul köszöntünk. Roppant mulatságos volt hajlongva megköszönni a segítséget, ahogy tőlük is láttam. Biztonságos a közlekedés, erős a közbiztonság. Külön rendőri csoport felügyel a turisták kényelmére. Ők voltak a kalapos rendőrök.

Mindig mosolygok a filmekben felbukkanó jópofa megoldásokon pl. lépcsőre festett virágok. Most élesben is megtapasztalhattam a koreai leleményt. Szöul Itaewon negyedében az utca kövezetében ágyazva réz színű lapokon a nemzetek köszönési módja olvasható. A busani autópálya mellett egy pihenőhelyen a vécéajtókon Kim Hong Do (Danwon) képeinek reprói. Vicces volt a Painter of the Wind sorozatból ismert képekkel ilyen bizarr környezetben találkozni. Busan egyik utcáján arra lettünk figyelmesek, hogy a kövezetben réztáblákon tenyérlenyomat és aláírás látható. Itt a filmfesztiválok résztvevőit így örökítik meg. Persze a sokféle hangul aláírással nem boldogultunk, de döbbenten álltunk meg Szabó István filmrendező tenyerénél. Nem kerestük, hisz nem is tudtuk, hogy járt Busanban.

A képmellékleteken mindezt igyekszem bemutatni is. A csoportunkban hatan voltunk „Korea-fanok”. A mellékelt képeket vegyesen, mindannyiunk fotóiból válogattam.

Vajon mit hagyott otthon Lee Jon Suk?

Aha, a virágot!

Kim Woo Bin töpreng

Inkább öltönyben jött

 Danwon ma is népszerű

A hölgy is p...ni megy

Lee Min Ho így meg fog fázni

Már meg is vette a kabátot

Hyun Bin a Hite sört szereti

So Ji Sub az Asahi-t 

Nézzük csak közelebbről ezeket a szemeket!

Jo In Sung Busanban is csábító

Ő aztán tudja...!

Busanban Gong Yoo-ba is belebotlottunk

Gwanghae király civilben

Én inkább csapcshét szeretnék!

Valóban Ő a hercegnő!

Ha nem érnénk haza a kezdésig

Ha Lee Seung Gi invitál, be kell lépni

Ezt a fogkrémet venném itthon is!

Hajrá Lee Seo Jin!

Gianna Jun szép szemének titka

Kim Soo Hyun dilemmája: nyakkendő van, de zokni is kéne 

Randi a nagy falnál

Nyelvtanulás, országismeret

Egy kis hazai

Remélhetőleg nem a sojutól járt kézen Szabó István...

24 megjegyzés:

  1. Remélem nem tévedtem és ehhez szabad megjegyzést írni.
    Nagyon köszönöm ezt a beszámolót, örültem, hogy megosztottad velünk kedves Mikaz. Várom a folytatást. Köszönet külön a képekért, és természetesen Birinek, hogy itt olvashatjuk.
    Nagyon nagy élmény lehetett ez az út.

    VálaszTörlés
  2. Kedves Ildikó! Valóban nagyszerű utazás volt! Talán nem tűnik dicsekvésnek, ha írok az élményeinkről. Örülök Biri felkérésének és a lehetőségnek, mert tudom,hogy sokan szeretik a koreai kultúrát, s én magam is szívesen olvasok bármilyen információt, ami róluk szól. Véletlen, de igazán kedvező volt,hogy a csoportban többen voltunk hallyu rajongók. Mindannyian felkészültünk a látnivalókból, s egymásnak adva ötleteket a szabadidőnkben is sok érdekességet fedeztünk fel együtt. A beszámolókban ezeket a fakultatív élményeket is szeretném majd bemutatni.

    VálaszTörlés
  3. Kedves Mikaz!
    Köszönöm, hogy megosztod velünk az élményeidet, és az utastársaidnak is, hogy hozzájárultak a képeik közléséhez. Kíváncsian várom a többi beszámolót.

    VálaszTörlés
  4. Kedves Mikaz!
    Már nagyon vártam a beszámolódat.Mikor először olvastam, hogy tervezed az utat arra gondoltam,de jó lenne egy első kézből "hallani", milyen is igazán.A sok-sok élmény mellett nekünk az külön öröm, hogy képek is vannak hozzá. Várom a további részeket-részleteket az utazásodról.

    VálaszTörlés
  5. Kedves Mikaz!
    Élvezet volt olvasni a koreai utadról a beszámolót, a képekkel együtt pedig szinte adta azt az érzést, mintha ott lettünk volna.
    Hihetetlen, hogy mekkora sztárkultusz van, ezt sejtettük, de jó tudni, hogy a valóságban is igaz, igazi piacgazdaság, van rá kereslet, azt maximálisan kielégítik.
    Jó lesz olvasni a folytatást, nagyon várom az újabb részeket az utazásodról.
    Birinek is köszönöm, sok újszerű ötlet valósult meg ezen a blogon.

    VálaszTörlés
  6. Zsuzsám, nagy élvezettel nézegettem újfent a képeiteket. Nagyon tetszettek a hozzájuk írt kísérő szösszenetek is.:)))
    A Busanban is látható két fiúról, Jo In Sungról és Gong Yoóról az ugrott be, hogy a valóságban is jó barátok. (már nem tudom hol olvastam)
    Cha Seung-wonon, a mi Gwanghaénk csapcshés poénján "lehidaltam". :LOL
    Nagyon jóóó, hogy még tőled is kapott egy kis Hwajung aktualitást.
    Az, hogy több reklámon is megjelenik, azért arra enged következtetni, hogy a hazájában is elismerik a tehetségét. Még pont a legjobb korban van.
    Én is várom nagyon a folytatást! :))

    VálaszTörlés
  7. Örülök, hogy egyre többen felfedeztétek a sorozat elindítását.

    Kedves Szildor, magam sem gondoltam volna a blog indulásakor, hogy az Érdekességek menü ilyen hasznos lesz egyszer.

    Unnim, a képfeliratokat is Zsuzsa találta ám ki, és ezen a csapcshés szövegen én is elröhögtem magamat. Zseniális! Aki nem nézi a Hwajung c. sorozatot, annak elmondom, hogy éppen Gwanghae király volt az (akit ugyebár Cha Seung-won alakít), akinek a részére annak idején, a XVII. században készült ez az új, csapcshe nevű fogás, és annyira megkedvelte, hogy hálából kincstárnoki ranggal illette a készítőjét.

    Nekem szöget ütött a fejembe Szabó István kézlenyomata Puszanban, ezért utánanéztem. A fenti képen nem annyira kivehető (sajnos csak ekkora nagyságban lehetett berakni), de 2006. október 15. szerepel a tenyér mellett. Nos, kiderült, hogy a 2006. október 12-20. között megrendezett 11. Puszani Nemzetközi Filmfesztiválon ő volt a zsűri elnöke.

    VálaszTörlés
  8. Kedves Mikaz !
    Én is köszönöm, hogy megosztottad ( megosztod) velünk koreai utad élményeit. Szellemesek a képekhez fűzött megjegyzések.......és ami a lényeges, hogy beszámolódból kiderül: a koreaiak saját "nagyjaikat", hagyományaikat szeretik - nem nyugatimádók ( remélem jól gondolom)

    VálaszTörlés
  9. Én is köszönöm a beszámolót és Birinek is, hogy teret adott az érdekességek között ennek. Várom a folytatást és a képeket.

    VálaszTörlés
  10. Kedves Mikaz!

    Élvezettel olvastam én is az élménybeszámolód, és jókat mosolyogtam a képeken. Őszintén irigyellek, nem tudom, hogy mit hoz az élet, de ha lehetővé teszi, egyszer még én is szeretnék ellátogatni oda, s talán akad egy jó társaság is.
    Biri, külön köszönet az infóért Szabó Istvánról, ha nem előzöl meg, én is biztos utánanézek. Kellemes érzés volt olvasni róla.

    Bria

    VálaszTörlés
  11. Mindenkinek szívesen! S remélem,hogy egyre többen részesei lehetnek egy ilyen utazásnak! A két ország között erősödik a kapcsolat, biztos könnyebb lesz eljutni Koreába. Mi két évig vártunk,hogy végre összejöjjön egy csoport.
    Biri, a kiegészítéseket én is köszönöm!
    Gali, csak remélem,hogy igazad van! Sajnos a nyugatimádatról nem lehetett ennyi idő alatt képet alkotni. Számukra a legközelebbi turistaútvonal Kína és Japán után az USA nyugati partja. Nagyon sok amerikai van kint hivatalosan, s szinte mindenütt beszélnek a koreaiak is angolul.Főleg a fiatalok. De ezalatt a rövid idő alatt is világossá vált,hogy a hagyományaikat tisztelik, a nagy történelmi személyiségeikre büszkék, a sztárokat szeretik.S mindenütt érezhető a hivatalos kultúrpolitika támogatása és ösztönzése is.

    VálaszTörlés
  12. Kedves Mikaz! Most nagyon irigyellek, hogy ott jártál Koreában. Köszönöm Neked és Birinek, hogy ezt a csodálatos élményt megosztjátok velünk. Várom a további írásokat!♥♥♥ Üdv: csilla0602

    VálaszTörlés
  13. Mekkora ötlet ez az élménybeszámolóóóó!!!..:-)

    Kedves Mikaz!
    Végre Valaki "első kézből" tart élménybeszámolót nekünk D-Koreáról. Nagyon szépen köszönöm, igazán élvezet olvasni. A képekkel illusztrálásért még külön köszönet. Alíg várom a folytatást (ha lehet, jó sok képpel ..:-)).

    Kedves Biri66!
    Úgy örülök, hogy lehetőséget adtál nekünk egy "virtuális" utazásra azzal, hogy közzéteszed Mikaz élménybeszámolóját. Nagyon szépen köszönöm.

    Ui.: Nagyon szépnek találom én is a d-koreai embereket (meg a tajvaniakat). De, vajon Ők is szépnek látnak minket?

    VálaszTörlés
  14. Kedves Gali, Yola, Bria, Csilla és Octopus! Mikaznak hála, már meg is nézhető a folytatás.

    Nekem vegyes érzéseim vannak az általad említett szépséggel kapcsolatban, Octopus. Egyrészt a szórakoztatóiparba bizonyára nagyobb eséllyel kerülnek be a "szép" emberek, másrészt elég sokat lehet arról olvasni (amit mi magunk is szemrevételezhetünk), hogy milyen sokan segítenek rá erre a szépségre a plasztikai sebészet segítségével. Nem szeretnék név szerint senkit sem kiemelni, de elég megdöbbentő ugyanazt a színésznőt mondjuk egy 10 évvel ezelőtt készült sorozatban látni, majd manapság rácsodálkozni az új megjelenésére. És nem csak a női nem képviselőiről van szó. Az pedig kiábrándító, hogy mindez beszűrődik a hétköznapok világába is, a dél-koreaiak szinte megszállottan vetik magukat alá az esztétikai beavatkozásoknak. Már a középiskolás lányok nagy része is plasztikai műtétet kér ajándékba a szüleiktől.

    VálaszTörlés
  15. Megjegyzés ehhez a témához. Nekem teljesen átlagosnak tűntek az emberek.Mivel csak elvétve látni túlsúlyos embert, határozottan jó benyomásom volt még az idősekről is. Rengeteg sportoló időset és fiatalt láttam tereken, parkokban is. Egyáltalán nem csúnyák, sőt kellemes külsejűek. Jól öltözött fiatalok és középkorúak sétáltak az esti utcákon. Magas fiúkat és elég magas lányokat is láttam szép számmal. A lányok nem hordanak tűsarkút. Hétköznapi viselet a sportcipő. De plasztikai műtétre elég sok reklám invitál. A kettős szemhéj műtét általános. Ritkábban láttam olyan embert,akinek nincs. S igen Biri, sajnos a filmsztárok között soknak van "megcsinált" arca. Ez és a hozzá kapcsolódó divat engem is aggaszt. Ja és még egy megjegyzés: a gyerekek gyönyörűek és nagyon jól neveltek. Olyan szép családokat, egyenruhás óvodás, iskolás csoportokat láthattunk,hogy gyönyörűség. Vidámak, közvetlenek, érdeklődőek voltak. S bármilyen fiatal kis tanárnő vezette is őket, vele is tisztelettudóan beszéltek. Még a megszólítás is a filmekből ismert tanár, vagy mester szó volt.

    VálaszTörlés
  16. Zsuzsám, örülök, hogy jártadban-keltedben ezek szerint nem volt a plasztikai beavatkozásokkal kapcsolatban rossz tapasztalatod.
    Az biztos, hogy a tudást és a tanulást tisztelik, a tanárok egész más helyzetben lehetnek ott, mint itthon.
    Amikor idén tavasszal Lengyel Miklós (volt koreai nagykövet) tartott néhány előadást a KKK szervezésében, akkor kitért a siker titkára is, és megemlített pár dolgot, amit egy koreai kutatóintézet állított össze. Íme, a teljesség igénye nélkül:
    - a tudás, a tanulás tisztelete (a természeti erőforrások hiányában ez az ország legfőbb kincse)
    - hatékony kormányzati irányítás
    - szorgalom, munkabírás, munka iránti alázat
    - rend, fegyelem, szervezettség
    - hagyomány és modernitás ötvözete
    - példás összefogás a nagy nemzeti célokért
    - fordított agyelszívás
    - nyitottság a külvilágra

    VálaszTörlés
  17. Biri,ez szuper összefoglalás! Lengyel Miklós könyvét olvastam. Ha így nem is volt összefoglalva, a lényeget éreztem a sorok mögött. Pár nap után nagyképűség lenne kijelenteni,hogy igen ezt tapasztaltam. De ha a filmekre gondolok, s arra a sok beszélgetésre a fórumokban, a forrásokra, olvasmányokra, akkor mégis azt mondom,hogy én is így látom.

    VálaszTörlés
  18. Kedves Mikaz és Biri66!

    Én is olvastam valahol, hogy D-koreában végzik a legtöbb plasztikai műtétet a világon 8nem tudom, hogy milyen közgazdasági módszerrel mérték, de gondolom az "1 főre eső" számítással .

    Sok koreai filmben elhangzik pld., hogy a gazdag örökös az USA-ban járt egyetemre, onnan tér vissza, s foglalja el pozícióját a vállalatnál. Hát, hol is máshol tanulhatna az a gyerek, mint a legjobb helyen, a legjobb oktatóktól sajátíthatják el a legjobb tudást. Közvetlenül. Behatás/ráhatás mentesen más kevésbé hatékony gazdasági kultúráktól.
    Teljesen racionális a koreai nemzet. Azért tartanak ott, ahol vannak.
    A két testvérnemzet egyesülésének kérdése még évtizedekig nem kerülhet még szóba sem, mivel Kim Zsong Un gondoskodik róla (a világ egyik legelszántabb katonákból álló hadserege É-Koreának van).

    VálaszTörlés
  19. Kedves Biri és Mikaz!

    Köszönöm hogy megosztottátok az élménybeszámolót örömmel és élvezettel olvasom.

    jucaca

    VálaszTörlés
  20. Kerdves Biri és Mikaz!
    Köszönöm az élménybeszámolót! Hát bizony lenne mit tanuljunk a délkoreai emberektől!

    VálaszTörlés
  21. Mikaz Kedves!
    Nagyon köszönöm, hogy az élményeidet megosztod itt velünk, Birinek is köszönöm,hogy lehetőséget adott rá.
    Élvezettel olvasom mindig az új csomagot! :-)

    VálaszTörlés
  22. Kedves Mikaz!
    Köszönöm szépen az élménybeszámolót,a képeket.Köszönöm a dél koreai barangolást,hogy aki nem tud elutazni azt is körüllengi a leírtak alapján az ottani légkör.Még csak most jutottam ide,de már korábban is tudtam a készülő riportsorozatodról.Ez nagy ajándék nekünk sorozatrajongóknak.Köszönöm Birinek,hogy lehetővé tette a fórumon a további ismeretek bővítését.Nem igazán lehet egy szuszra ennyi szépséget megemészteni.Jó,hogy volt már némi előképzésünk./Sajnálom azokat,akik nem nyitottak ezekre a dolgokra.Soha nem tudják meg mit vesztettek./Üdvözletem küldöm,megyek a második szintre.Magdimama

    VálaszTörlés
  23. Mikaz gyűjteménye is remek :-)
    köszönet érte!!!

    VálaszTörlés
  24. Kedves Juud! Neked is nagyon szívesen!

    VálaszTörlés